Taktikker: Forskelle mellem versioner

Fra Tribalwars Wiki DK
Hop til navigation
No edit summary
mNo edit summary
 
(5 mellemliggende versioner af en anden bruger ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{|  
{|  
|- style="vertical-align:top;"
|- style="vertical-align:top;"<br />
| <h2>Taktikker</h2><br />


[http://wiki.tribalwars.dk/wiki/Kampsystemet Tilbage til Kampsystemet]<br /><br />
[[Kampsystemet|Tilbage til Kampsystemet]]<br /><br />


Denne guide vil forsøge at forklare nogle simple strategier for Tribal wars. Strategierne er guidelines og ikke den bedste eller den eneste måde at kæmpe på i en krig. Ved kun udelukkende at benytte disse strategier, vil med sikkerhed resultere i fiasko; gode strateger vil altid ændre deres taktikker for at få deres fjender til konstant at gætte på, hvad de vil gøre efterfølgende.<br /><br />
Denne guide vil forsøge at forklare nogle simple strategier for Tribal wars. Strategierne er guidelines og ikke den bedste eller den eneste måde at kæmpe på i en krig. Ved kun udelukkende at benytte disse strategier, vil med sikkerhed resultere i fiasko; gode strateger vil altid ændre deres taktikker for at få deres fjender til konstant, at gætte på, hvad de vil gøre efterfølgende.<br /><br />


Definitioner:
Definitioner:
Linje 12: Linje 11:
* Taktikker - Metoderne du bruger for at nå dit mål.<br /><br />
* Taktikker - Metoderne du bruger for at nå dit mål.<br /><br />


<h3>Landsbyopsætning</h3>
<h2>Landsbyopsætning</h2>


Der er mange forskellige måder at oprette en landsby på. Når der bygges er det vigtigt, at bygningen aldrig bliver fuldt udbygget, da det trækker for meget i befolkning, som kunne være brugt på tropper istedet. At vide hvilke bygninger der skal bygges fuldt ud, og hvilke der skal stoppes på et bestemt trin, er vigtigt i bestræbelserne mod at få krammet på en fjende. Typisk er de bedste landsbyer imellem 8.000 og 10.000 point, og er sat op som de versioner der står her nedenunder. Bemærk forskellene mellem en defensiv og en offensiv landsbyopsætning.<br /><br />
Der er mange forskellige måder at oprette en landsby på. Når der bygges er det vigtigt, at bygningen aldrig bliver fuldt udbygget, da det trækker for meget i befolkning, som kunne være brugt på tropper istedet. At vide hvilke bygninger der skal bygges fuldt ud, og hvilke der skal stoppes på et bestemt trin, er vigtigt i bestræbelserne mod at få krammet på en fjende. Typisk er de bedste landsbyer imellem 8.000 og 10.000 point, og er sat op som de versioner der står her nedenunder. Bemærk forskellene mellem en defensiv og en offensiv landsbyopsætning.<br /><br />
Linje 31: Linje 30:
* Farm (Trin 30)
* Farm (Trin 30)
* Lager (Trin 30)
* Lager (Trin 30)
* Gemmested (Trin 0) Denne bygning tager kun optager kun plads når landsbyopsætningen er færdig.
* Gemmested (Trin 0) Denne bygning optager kun plads når landsbyopsætningen er færdig.
* Mur (Trin 20)<br /><br />
* Mur (Trin 20)<br /><br />


I opsætningen af landsbyen således, er byggetiden i alle aspekter maksimeret. De følgende simulationer viser hvorfor det er vigtigt at holde kasernen og stalden maksimeret:<br /><br />
I opsætningen af landsbyen således, er byggetiden i alle aspekter maksimeret. De følgende simulationer viser, hvorfor det er vigtigt, at holde kasernen og stalden maksimeret:<br /><br />


Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 25 og Stald trin 20:<br /><br />
Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 25 og Stald trin 20:<br /><br />
Linje 55: Linje 54:
* Kaserne (Trin 25)
* Kaserne (Trin 25)
* Stald (Trin 20)
* Stald (Trin 20)
* Værksted (Trin 2-5) Aldrig overstig trin 5, da det ikke er hverken pladsen eller råstofferne værd, at overstige trin 5.
* Værksted (Trin 2-5) Overstig aldrig trin 5, da det hverken er pladsen eller råstofferne værd.
* Akademi (1 på Guldmønt Verdener, 3 på pakke Verdener)
* Akademi (1 på Guldmønt Verdener, 3 på pakke Verdener)
* Smed (Trin 20) Trin nødvendig for at bygge Adelsmænd
* Smed (Trin 20) Trin nødvendig for at bygge Adelsmænd
Linje 68: Linje 67:
* Mur (Trin 20)<br /><br />
* Mur (Trin 20)<br /><br />


I opsætningen af landsbyen således, er byggetiden i alle aspekter maksimeret. De følgende simulationer viser hvorfor det er vigtigt at holde kasernen og stalden maksimeret:<br /><br />
I opsætningen af landsbyen således, er byggetiden i alle aspekter maksimeret. De følgende simulationer viser, hvorfor det er vigtigt, at holde kasernen og stalden maksimeret:<br /><br />


Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 25 og Stald trin 20 (Værksted er ikke inkluderet, fordi det laver rambukke ligegyldigt trin og kun optager plads i farmen ved højere trin):<br /><br />
Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 25 og Stald trin 20 (Værksted er ikke inkluderet, fordi det laver rambukke ligegyldigt trin, og kun optager plads i farmen ved højere trin):<br /><br />


Total varighed: 258:24:00 (Kaserne)<br />
Total varighed: 258:24:00 (Kaserne)<br />
Total varighed: 207:30:00 (Stald)<br /><br />
Total varighed: 207:30:00 (Stald)<br /><br />


Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 23 og Stald trin 20 (Værksted er ikke inkluderet, fordi det laver rambukke ligegyldigt trin og kun optager plads i farmen ved højere trin):<br /><br />
Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 23 og Stald trin 20 (Værksted er ikke inkluderet, fordi det laver rambukke ligegyldigt trin, og kun optager plads i farmen ved højere trin):<br /><br />


Total varighed: 290:42:00 (Kaserne)<br />
Total varighed: 290:42:00 (Kaserne)<br />
Linje 82: Linje 81:
32 timer er skåret fra kasernens byggetid, og 26 timer fra staldens byggetid. I en krig, eller konfrontation, er det altid kritisk vigtigt at spytte offensive nukes ud til at sende imod fjenden. 32 timer er lang tid i Tribal Wars.<br /><br />
32 timer er skåret fra kasernens byggetid, og 26 timer fra staldens byggetid. I en krig, eller konfrontation, er det altid kritisk vigtigt at spytte offensive nukes ud til at sende imod fjenden. 32 timer er lang tid i Tribal Wars.<br /><br />


<h3>Troppeopsætning</h3>
<h2>Troppeopsætning</h2>


'''Defensive landsbyer'''<br /><br />
'''Defensive landsbyer'''<br /><br />
Linje 98: Linje 97:


* 6,620 Spydkæmpere
* 6,620 Spydkæmpere
* 6,620 Swords
* 6,620 Sværdkæmpere
* 1,250 Tungt kavaleri<br /><br />
* 1,250 Tungt kavaleri<br /><br />


Linje 105: Linje 104:
'''Offensive landsbyer'''<br /><br />
'''Offensive landsbyer'''<br /><br />


På Verdener uden Bueskytter til hest og som bruger Guldmønt system:
På Verdener uden Bueskytter til hest, og som bruger Guldmønt system:


* 6,840 Øksemænd
* 6,840 Øksemænd
Linje 112: Linje 111:
* 1-4 Adelsmænd<br /><br />
* 1-4 Adelsmænd<br /><br />


På Verdener uden Bueskytter til hest og som bruger Pakke system:
På Verdener uden Bueskytter til hest, og som bruger Pakke system:


* 6,810 Øksemænd
* 6,810 Øksemænd
Linje 127: Linje 126:
* 1-4 Adelsmænd<br /><br />
* 1-4 Adelsmænd<br /><br />


Den mest kraftfulde offensive angrebstruppe er 15k økser og nogle Lette kavaleri, men tiden det tager at bygge denne opsætning er alt for lang og ueffektiv når du ser på, hvad du kan gøre med den samme tidsramme for begge angrebsmuligheder. Måden denne offensive landsby er sat op, er den normale nuke opsætning. Du kan bruge din egen opsætning, men det mest effektive for råstoffer og tid er denne måde.<br /><br />
Den mest kraftfulde offensive angrebstruppe er 15,000 Øksekæmpere, og nogle Lette Kavaleri, men tiden det tager at bygge denne opsætning er alt for lang og ueffektiv, når du ser på, hvad du kan gøre med den samme tidsramme for begge angrebsmuligheder. Måden denne offensive landsby er sat op, er den normale nuke opsætning. Du kan bruge din egen opsætning, men det mest effektive for råstoffer og tid er denne måde.<br /><br />


Mange spillere mikser deres landsbyer og har "Support" nukes. Nogle af disse nukes inkluderer:
Mange spillere mikser deres landsbyer og har "Support" nukes. Nogle af disse nukes inkluderer:


* 3,400 Tungt kavaleri - Meget gode til at supporte en landsby under angreb og god angrebsstyrke til at supporte en Adelsmand.
* 3,400 Tungt kavaleri - Meget gode til at supporte en landsby under angreb, og god angrebsstyrke til at supporte en Adelsmand.
* 4,100 Bueskytter til hest (Kun Verdener med indstillingen) - Mange spillere mangler forsvar imod Bueskyttere, så en Bueskytte til hest nuke fanger tit en spiller med paraderne nede.
* 4,100 Bueskytter til hest (Kun Verdener med indstillingen) - Mange spillere mangler tit forsvar imod Bueskyttere, så en Bueskytte til hest nuke fanger tit en spiller med paraderne nede.
* 2,600 Katapulter - Bruges mest for at fjerne små antal af tropper og angribe landsbyer som du ikke ønsker at adle. (Du vil normalt ikke ønske at overtage en landsby med en lille farm efter du har ødelagt den)<br /><br />
* 2,600 Katapulter - Bruges mest for at fjerne små antal af tropper og angribe landsbyer, som du ikke ønsker at adle. (Du vil normalt ikke ønske at overtage en landsby med en lille farm efter du har ødelagt den)<br /><br />


'''Adelsmænd'''<br /><br />
'''Adelsmænd'''<br /><br />
Linje 139: Linje 138:
Du kan bruge Adelsmænd i både defensive og offensive landsbyer. Jeg foretrækker at sætte dem i offensive landsbyer, fordi mine Adelsmænd har en stærk eskortering. Hvis du ved, at du er på vej ind i et farligt territorie, og behøver forsvar med det samme, vil brugen af dine defensive landsbyer med Adelsmænd tillade dig, at komme ind og være klar til at forsvare imod fjender. Hvilken som helst metode er fin, og det er op til dig, og hvor du planlægger at adle.<br /><br />
Du kan bruge Adelsmænd i både defensive og offensive landsbyer. Jeg foretrækker at sætte dem i offensive landsbyer, fordi mine Adelsmænd har en stærk eskortering. Hvis du ved, at du er på vej ind i et farligt territorie, og behøver forsvar med det samme, vil brugen af dine defensive landsbyer med Adelsmænd tillade dig, at komme ind og være klar til at forsvare imod fjender. Hvilken som helst metode er fin, og det er op til dig, og hvor du planlægger at adle.<br /><br />


<h3>Defensive taktikker</h3>
<h2>Defensive taktikker</h2>


Alle som spiller Tribal Wars vil komme ansigt til ansigt med angreb før eller siden. Gode defensive taktikker kan ødelægge angriberens planer fuldstændigt ved ikke at miste en eneste landsby, eller ved at generobre mistet landsbyer med det samme. Dette kan kræve en masse hårdt arbejde og engagement fra forsvareren og support fra hans/hendes stamme. Du tilrådes at klargøre dig selv med en solid, standard forsvarsviden. Taktikker som: hvornår man undviger, hvilke tropper man forsvarer med, og hvordan man bygger defensive landsbyer kan hjælpe den uerfarne spiller i en hård situation.<br /><br />
Alle som spiller Tribal Wars vil komme ansigt til ansigt med angreb før eller siden. Gode defensive taktikker kan ødelægge angriberens planer fuldstændigt, ved ikke at miste en eneste landsby, eller ved at generobre mistet landsbyer med det samme. Dette kan kræve en masse hårdt arbejde og engagement fra forsvareren, og support fra hans/hendes stamme. Du tilrådes at klargøre dig selv med en solid, standard forsvarsviden. Taktikker som: hvornår man undviger, hvilke tropper man forsvarer med, og hvordan man bygger defensive landsbyer kan hjælpe den uerfarne spiller i en hård situation.<br /><br />


'''Undvigelse'''<br /><br />
'''Undvigelse'''<br /><br />


Kunsten i at undvige er en meget værdifuld egenskab som alle Tribal Wars spillere bør kende til. Undvigelse er kunsten af at flytte dine tropper ud af landsbyen for at beskytte dem imod et fjentligt angreb. Mestring af denne egenskab kræver ikke meget, men at følge med i flere angreb på samme tid og vide, hvornår og hvor at undvige vil holde dig beskæftiget i en lang periode. Denne egenskab kræver en masse opmærksomhed til detaljer, og her er hvorfor:<br /><br />
Kunsten i at undvige er en meget værdifuld egenskab, som alle Tribal Wars spillere bør kende til. Undvigelse er kunsten af, at flytte dine tropper ud af landsbyen, for at beskytte dem imod et fjentligt angreb. Mestring af denne egenskab kræver ikke meget, men at følge med i flere angreb på samme tid og vide, hvornår og hvor at undvige vil holde dig beskæftiget i en lang periode. Denne egenskab kræver en masse opmærksomhed til detaljer, og her er hvorfor:<br /><br />


Allerførst, for at undvige skal du vide hvilke tropper der kommer imod dig. Enten igennem din formodning baseret på forrige angrebstidspunkter fra denne spiller, eller ved at bruge TW Stats. Så snart du har besluttet, hvad der er den langsommeste enhed vil du være nødt til at evaluere, om du skal undvige eller ej. To ting indgår i denne evaluering. Det første er fjendens point. Hvis fjenden har mange flere point end dig, er det sikkert og gå ud fra, at fjenden har mange flere tropper end du kan håndtere et forsvar imod. På dette tidspunkt vil du undvige ligegyldigt tidspunktet for angrebet, med mindre du ved, at du kan modstå angrebet, simpelthen fordi, at hvis alle dine tropper går tabt, så er spillet slut. For det andet, hvis distancen mellem din landsby og fjendens landsby er kalkuleret ordenligt, vil du være i stand til at vide om de sender Rambukke, Katapulter eller Adelsmænd, hvilket vil give dig informationen du behøver for at beslutte dig for et valg. Hvis fjenden kun sender tropper såsom infanteri eller kavaleri, så er råstoffer det eneste de kan tage fra dig, og hvis du bruger dem alle før et fjendtligt angreb rammer, får fjenden ikke noget ud af det. Hvis en fjende sender Rambukke, Katapulter eller Adelsmænd, er målet enten at ødelægge din landsby eller forberede en overtagelse, i hvilket tilfælde du ligeså godt kan forsvare, da hvis du undviger angrebet, er der muligvis ikke noget for dine tropper at komme hjem til.<br /><br />
Allerførst, for at undvige skal du vide hvilke tropper der kommer imod dig. Enten igennem din formodning baseret på forrige angrebstidspunkter fra denne spiller, eller ved at bruge [http://dk.twstats.com/language TW Stats]. Så snart du har besluttet, hvad der er den langsommeste enhed vil du være nødt til at evaluere, om du skal undvige eller ej. To ting indgår i denne evaluering. Det første er fjendens point. Hvis fjenden har mange flere point end dig, er det sikkert og gå ud fra, at fjenden har mange flere tropper end du kan håndtere et forsvar imod. På dette tidspunkt vil du undvige ligegyldigt tidspunktet for angrebet, med mindre du ved, at du kan modstå angrebet, simpelthen fordi, at hvis alle dine tropper går tabt, så er spillet slut. For det andet, hvis distancen mellem din landsby og fjendens landsby er kalkuleret ordenligt, vil du være i stand til at vide om de sender Rambukke, Katapulter eller Adelsmænd, hvilket vil give dig informationen du behøver for at beslutte dig for et valg. Hvis fjenden kun sender tropper såsom infanteri eller kavaleri, så er råstoffer det eneste de kan tage fra dig, og hvis du bruger dem alle før et fjendtligt angreb rammer, får fjenden ikke noget ud af det. Hvis en fjende sender Rambukke, Katapulter eller Adelsmænd, er målet enten at ødelægge din landsby eller forberede en overtagelse, i hvilket tilfælde du ligeså godt kan forsvare, da hvis du undviger angrebet, er der muligvis ikke noget for dine tropper at komme hjem til.<br /><br />


At beskytte dine tropper er kun halvdelen af undvigelsesegenskaben. Du må også lære, hvordan du holder på dine råstoffer, imens du forhindrer dine fjender i at stjæle dem fra dig. Gemmestedet er ikke et perfekt "gemmested" da det kan undlades. I de tidlige stadier kan det fungere som en afskrækkende virkning, og du skulle bruge det til at hjælpe med henblik herpå. Husk at Gemmestedet kun kan opbevare 2000 af hvert råstof ved dets maksimum trin. Den bedste måde at holde dine råstoffer beskyttet, er ved at investere dem i nye bygninger og træning af nye tropper. Sæt alt hvad du kan i disse ting, og hvis du stadig har flere råstoffer end du kan bruge, kan du som en sidste udvej sende dem til nogen i din stamme via markedet, hvis altså fri handel er blevet aktiveret.<br /><br />
At beskytte dine tropper er kun halvdelen af undvigelsesegenskaben. Du må også lære, hvordan du holder på dine råstoffer, imens du forhindrer dine fjender i at stjæle dem fra dig. Gemmestedet er ikke et perfekt "gemmested" da det kan undlades. I de tidlige stadier kan det fungere som en afskrækkende virkning, og du skulle bruge det til at hjælpe med henblik herpå. Husk at Gemmestedet kun kan opbevare 2000 af hvert råstof ved dets maksimum trin. Den bedste måde at holde dine råstoffer beskyttet, er ved at investere dem i nye bygninger, og træning af nye tropper. Sæt alt hvad du kan i disse ting, og hvis du stadig har flere råstoffer end du kan bruge, kan du som en sidste udvej sende dem til nogen i din stamme via markedet, hvis altså fri handel er blevet aktiveret.<br /><br />


En sidste form for undvigelse er brugt til at stoppe adelstog fra at tage din landsby. For at undvige disse skal du først forstå et standard adelstogs opsætning. De består normalt af 5 angreb og den første er en nuke (Se: Offensive Taktikker), og de næste 4-5 vil have en adelsmand i dem. Den typiske måde for folk at sætte adelstoget op, er at have den største offensiv i det første angreb, hvilket vil svække dit forsvar drastisk, og så komme ind med mindre offensive i de resterende angreb. Når du undviger, skal du forsøge at få dine tropper til at undvige nuke'en, og så kalde dem tilbage umiddelbart efter, så du kan forsvare og forhåbenligt dræbe de Adelsmænd der kommer efter det. Dette kaldes sniping. Tag i betragtning, at en smart spiller muligvis ændrer sin strategi og sender fake angreb med en meget lille styrke i det første angreb, og har nuke'en i det andet angreb, forudsigende at du vil følge strategien forklaret her. I sidste ende, så stol på dit instinkt og gør hvad du føler vil virke bedste imod din modstander.<br /><br />
En sidste form for undvigelse er brugt til at stoppe adelstog fra at tage din landsby. For at undvige disse skal du først forstå et standard adelstogs opsætning. De består normalt af 5 angreb og den første er en nuke (Se: Offensive Taktikker), og de næste 4-5 vil have en Adelsmand i dem. Den typiske måde for folk at sætte adelstoget op, er at have den største offensiv i det første angreb, hvilket vil svække dit forsvar drastisk, og så komme ind med mindre offensive i de resterende angreb. Når du undviger, skal du forsøge at få dine tropper til at undvige nuke'en, og så kalde dem tilbage umiddelbart efter, så du kan forsvare og forhåbenligt dræbe de Adelsmænd der kommer efter det. Dette kaldes sniping. Tag i betragtning, at en smart spiller muligvis ændrer sin strategi og sender fake angreb med en meget lille styrke i det første angreb, og har nuke'en i det andet angreb, forudsigende at du vil følge strategien forklaret her. I sidste ende, så stol på dit instinkt, og gør hvad du føler vil virke bedst imod din modstander.<br /><br />


Hvis din modstander er meget dygtig, sender denne muligvis katapulter i det første angreb for at ødelægge din Forsamlingsplads. Dette fjerner din mulighed for at kalde dine tropper tilbage for at stoppe de sidste Adelsmænd. For at undgå dette, skal du sørge for at kalde dine tropper tilbage før det første angreb rammer. Du kan så stadig forsvare dig imod de sidste angreb.<br /><br />
Hvis din modstander er meget dygtig, sender denne muligvis Katapulter i det første angreb for at ødelægge din Forsamlingsplads. Dette fjerner din mulighed for at kalde dine tropper tilbage, for at stoppe de sidste Adelsmænd. For at undgå dette, skal du sørge for at kalde dine tropper tilbage før det første angreb rammer. Du kan så stadig forsvare dig imod de sidste angreb.<br /><br />


Undvigelse er en meget vigtig egenskab at kunne, og er meget brugbar for både offensive og defensive spillere. Du skal forudsige din fjendes bevægelser og reagere imod det for at opnå sejr. Med de rigtige værktøjer og timing vil du forsvare din landsby imod adelstog, og stoppe dine fjender fra at udrydde dig.<br /><br />
Undvigelse er en meget vigtig egenskab at kunne, og er meget brugbar for både offensive og defensive spillere. Du skal forudsige din fjendes bevægelser og reagere imod det for at opnå sejr. Med de rigtige værktøjer og timing vil du forsvare din landsby imod adelstog, og stoppe dine fjender fra at udrydde dig.<br /><br />
Linje 159: Linje 158:
'''At sende support'''<br /><br />
'''At sende support'''<br /><br />


Når du sender support er der flere måder at gøre det på, og nogle få måder ikke at gøre det på. Du skal vide hvad fjenden bruger, og regne risikoen ud for din egen landsby eller eller stammemedlem. Så snart du har indhentet alle disse informationer kan du sende dine tropper, vel vidende at de vil brugt til deres yderste effektivitet. Du kan lave Langtids Support, Midlertidig Support og Stablende Support, som hver især har deres bonusser og taktikker involveret. Du skal beslutte hvilken slags support du vil sende, og dette er hvad du har brug for at vide:<br /><br />
Når du sender support er der flere måder at gøre det på, og nogle få måder ikke at gøre det på. Du skal vide hvad fjenden bruger, og regne risikoen ud for din egen landsby eller eller stammemedlem. Så snart du har indhentet alle disse informationer kan du sende dine tropper, vel vidende, at de vil brugt til deres yderste effektivitet. Du kan lave Langtids Support, Midlertidig Support og Stablende Support, som hver især har deres bonusser og taktikker involveret. Du skal beslutte hvilken slags support du vil sende, og dette er, hvad du har brug for at vide:<br /><br />
 
'''Langtids Support'''<br /><br />


Langtids Support er afsendelsen af tropper til en af dine andre landsbyer eller til en allieret landsby, vidende at du ikke vil gøre mere med disse tropper indtil personen du supporter sender dem tilbage. Dette kan være brugbart for dem, da de vil være sikre på, at de har tropper til at beskytte dem, og som tillader dem at være mere aggressive på frontlinjen i en krig, eller kan bygge deres landsbyer op med en mindre bekymring om at miste dem. Denne beskyttelse er dine Spydkæmpere, Sværdkæmpere, Bueskyttere, og hvis du føler det er nødvendigt, din Paladin. Når du sender Landstids Support skal du huske at holde styr på, hvor du har sendt dem til, så du altid kan trække dem tilbage, når de ikke længere er brug for. Folk kan og vil glemme det.<br /><br />
Langtids Support er afsendelsen af tropper til en af dine andre landsbyer eller til en allieret landsby, vidende at du ikke vil gøre mere med disse tropper indtil personen du supporter sender dem tilbage. Dette kan være brugbart for dem, da de vil være sikre på, at de har tropper til at beskytte dem, og som tillader dem at være mere aggressive på frontlinjen i en krig, eller kan bygge deres landsbyer op med en mindre bekymring om at miste dem. Denne beskyttelse er dine Spydkæmpere, Sværdkæmpere, Bueskyttere, og hvis du føler det er nødvendigt, din Paladin. Når du sender Landstids Support skal du huske at holde styr på, hvor du har sendt dem til, så du altid kan trække dem tilbage, når de ikke længere er brug for. Folk kan og vil glemme det.<br /><br />


En anden type af support er din Midlertidige eller Nødsituations Support. Dette er support som kun består af Tungt Kavaleri som har det bedste forsvar og fart pr. enhed. Nogle folk vil bygge landsbyer kun med TK, eller vil have dem mikset med deres Landstids Support landsbyer, men det betyder ikke noget. Du kan sende denne type support når din allieret eller landsby er under angreb og har brug for øjeblikkelig support. Du kan sende disse før din Langtids Support, så du kan have support der indtil den rigtige support ankommer. Det er dog ikke nødvendigt, og du kan bare sende dine Tungt Kavaleri.<br /><br />
'''Midlertidig Support'''<br /><br />
 
En anden type af support er din Midlertidig eller Nødsituations Support. Dette er support, der kun består af Tungt Kavaleri, som har det bedste forsvar og fart pr. enhed. Nogle folk vil bygge landsbyer kun med TK, eller vil have dem mikset med deres Landstids Support landsbyer, men det betyder ikke noget. Du kan sende denne type support når din allieret eller landsby er under angreb, og har brug for øjeblikkelig support. Du kan sende disse før din Langtids Support, så du kan have support der indtil den rigtige support ankommer. Det er dog ikke nødvendigt, og du kan bare sende dine Tungt Kavaleri.<br /><br />
 
'''Stablende Support'''<br /><br />


Stablende Support er muligvis den support som koster dig det mindste antal råstoffer. Denne strategi kræver at du og din stamme sender mange tropper hver til en landsby eller spiller for at supporte denne. Afhængigt af størrelsen på den angribende spiller og situationen, skal du muligvis behøve omkring 20,000 til 30,000 tropper imod ethvert ordinært forsøg på en adling, og hundredetusindvis af tropper imod et stærkt frontlinje angreb.<br /><br />
Stablende Support er muligvis den support, som koster dig det mindst antal råstoffer. Denne strategi kræver, at du og din stamme sender mange tropper hver til en landsby eller spiller for at supporte denne. Afhængigt af størrelsen på den angribende spiller og situationen, skal du muligvis behøve omkring 20,000 til 30,000 tropper imod ethvert ordinært forsøg på en adling, og hundredetusindvis af tropper imod et stærkt frontlinje angreb.<br /><br />


Forsvaring er en meget vigtig del af denne verden. Når du forsvarer korrekt kan din fjende ikke slå dig, og du vil være i stand til at udrydde fjenden så snart denne har mistet alle sine tropper på dit forsvar. Alle tre forsvarstype har deres plads, og er alle effektive i deres sted. Brug dem klogt, og held og lykke derude.<br /><br />
Forsvaring er en meget vigtig del af denne verden. Når du forsvarer korrekt kan din fjende ikke slå dig, og du vil være i stand til at udrydde fjenden så snart denne har mistet alle sine tropper på dit forsvar. Alle tre forsvarstype har deres plads, og er alle effektive i deres sted. Brug dem klogt, og held og lykke derude.<br /><br />


<h3>Offensive taktikker</h3>
<h2>Offensive taktikker</h2>


Der er flere måder at angribe på end der er til at forsvare, men ofte er tiden af dine angreb åbenlys til forsvareren. Der er fire forskellige måder og formularer af angreb som inkluderer: Farming, Rensning, Adling og Straf. Hver af dem har sin plads og opsætning, og skulle bruges i sin korrekte format. Dette er en oversigt over de forskellige formularer, og hvordan de virker.<br /><br />
Der er flere måder at angribe på end der er til at forsvare, men ofte er tiden af dine angreb åbenlys til forsvareren. Der er fire forskellige måder og former af angreb som inkluderer: Farming, Rensning, Adling og Straf. Hver af dem har sin plads og opsætning, og skulle bruges i sin korrekte format. Dette er en oversigt over de forskellige former, og hvordan de virker.<br /><br />


'''Farming'''<br /><br />
'''Farming'''<br /><br />


Fra begyndelsen af dit ræs til at herske over dit område, og til enden af verdenen, skal du farme med hele dit hjerte. Farming er et Tribal Wars udtryk for at angribe din fjende, kun for at stjæle deres råstoffer. Undladelse af at gøre dette tidligt i spillet, vil sætte dig hårdt tilbage i forhold til dine potentielle fjender, og du vil ikke holde ud længe. De mest effektive tropper er grupper af Spydkæmpere eller Lette Kavaleri. Nogle gange vil folk putte tropper i dine farms for at dræbe dem (kendt som spiking). Du kan ikke gøre en hel masse for at stoppe dette ud over at pløje igennem ned. Send Spejdere eller Øksekæmpere, hvis du har anledning til og tro, at du skal til at farme en spiked landsby.<br /><br />
Fra begyndelsen af dit ræs til at herske over dit område, og til enden af verdenen, skal du farme med hele dit hjerte. Farming er et Tribal Wars udtryk for at angribe din fjende, kun for at stjæle deres råstoffer. Undladelse af at gøre dette tidligt i spillet, vil sætte dig hårdt tilbage i forhold til dine potentielle fjender, og du vil ikke holde ud længe. De mest effektive tropper er grupper af Spydkæmpere eller Lette Kavaleri. Nogle gange vil folk sætte tropper i dine farms for at dræbe dem (kendt som spiking). Du kan ikke gøre en hel masse for at stoppe dette, ud over at pløje igennem ned. Send Spejdere eller Øksekæmpere, hvis du har anledning til og tro, at du skal til at farme en spiked landsby.<br /><br />


'''Resning'''<br /><br />
'''Rensning'''<br /><br />


At rense en landsby er forberedende for enten fremtidig farmning eller adling. Tropperne i din offensive landsby - minus Adelsmændene - er alle nogle du behøver for at rense. Imod en fuldt udviklet defensiv landsby vil det tage to angreb, hvilket betyder at du er nødt til at planlægge i overensstemmelse hertil. Når du sender angreb er du nødt til at belutte, om du enten vil sende Katapulter eller Rambukke med, eller ej. Rambukke fjerner muren, hvilket vil hjælpe en del, hvis du vil rense landsbyen. Hvis du ønsker at overtage landsbyen senere, skal du muligvis overveje, hvor mange Rambukke du behøver for at fjerne muren, eller hvilken bygning du vil ramme med dine Katapulter.<br /><br />
At rense en landsby er forberedende for enten fremtidig farmning eller adling. Tropperne i din offensive landsby - minus Adelsmændene -, er alle nogle du behøver for at rense. Imod en fuldt udviklet defensiv landsby vil det tage to angreb, hvilket betyder, at du er nødt til og planlægge i overensstemmelse hertil. Når du sender angreb er du nødt til at belutte, om du enten vil sende Katapulter eller Rambukke med, eller ej. Rambukke fjerner muren, hvilket vil hjælpe en del, hvis du vil rense landsbyen. Hvis du ønsker at overtage landsbyen senere, skal du muligvis overveje, hvor mange Rambukke du behøver for at fjerne muren, eller hvilken bygning du vil ramme med dine Katapulter.<br /><br />


Så længe du sender et stort antal af tropper med en Adelsmand, vil muren gøre mindre skade på dine tropper, hvis landsbyen er renset, så du kan have råd til, at muren er så høj som trin 15. Fordelen ved dette er, at du ikke behøver at skulle bygge muren så meget op igen.<br /><br />
Så længe du sender et stort antal af tropper med en Adelsmand, vil muren gøre mindre skade på dine tropper, hvis landsbyen er renset, så du kan have råd til, at muren er så høj som trin 15. Fordelen ved dette er, at du ikke behøver at skulle bygge muren så meget op igen.<br /><br />
Linje 187: Linje 192:
'''Adling'''<br /><br />
'''Adling'''<br /><br />


Adling er muligvis den vigtigste egenskab at mestre i dette spil. Adling tillader dig at overtage en landsby så snart du får banket loyaliteten nok ned. Der er tre vigtige ting at overveje når der adles: distance, troppeantal og timing. Ved at holde styr på alle tre, lader dig vide hvor hurtigt du kan adle og om landsbyen er en god eller et dårligt valg.<br /><br />
Adling er muligvis den vigtigste egenskab at mestre i dette spil. Adling tillader dig at overtage en landsby, så snart du får banket loyaliteten nok ned. Der er tre vigtige ting at overveje når der adles: distance, troppeantal og timing. Ved at holde styr på alle tre, lader det dig vide, hvor hurtigt du kan adle, og om landsbyen er en god eller et dårligt valg.<br /><br />


Når du begynder at adle, er distance et stort problem som du skal tænke over. Du skal ikke kun tænke på din evne til at sende support og råstoffer, men også tiden det tager at nå derhen. På en Verden med fart x1 vil det tage Adelsmænd 35 minutter at rejse til en tilstødende landsby. Når det rammer landsbyen vil det normalt tage alt imellem 20-35 loyalitet ud af 100 i en landsby, og så rejser de tilbage. Dette er et problem når du kun har en eller to Adelsmænd, fordi loyaliteten stiger med 1-2 procent pr. time, alt afhængigt af Verdensindstillingerne. Så når det tages i betragtning skal du aldrig tage rejser på over 12 timer bare for at nå dit mål, for ellers vil du aldrig være i stand til at adle det. Jeg vil tilråde landsbyer som kun er 10 timer væk i rejsen frem og tilbage.<br /><br />
Når du begynder at adle, er distance et stort problem som du skal tænke over. Du skal ikke kun tænke på din evne til at sende support og råstoffer, men også tiden det tager at nå derhen. På en Verden med fart x1 vil det tage Adelsmænd 35 minutter at rejse til en tilstødende landsby. Når det rammer landsbyen vil det normalt tage alt imellem 20-35 loyalitet ud af 100 i en landsby, og så rejser de tilbage. Dette er et problem når du kun har en eller to Adelsmænd, fordi loyaliteten stiger med 1-2 procent pr. time, alt afhængigt af Verdensindstillingerne. Så når det tages i betragtning skal du aldrig tage rejser på over 12 timer bare for at nå dit mål, for ellers vil du aldrig være i stand til at adle det. Jeg vil tilråde landsbyer som kun er 10 timer væk i rejsen frem og tilbage.<br /><br />


Når du alder landsbyer er det meget vigtigt at holde styr på dit troppeantal for både forsvar og angreb. For det første skulle du fordoble dit forsvar, som du kan føle dig mere komfortabel, at efterlade din landsby alene med, hvis du nu skulle miste alle dine offensive tropper. Ikke så meget i starten, men så snart du kommer længere ind i spillet, burde du holde en 2:1 defensiv/offensiv landsbyfordeling, så du kan forsvare dig selv uden alt for mange bekymringer. Din første landsby skulle laves offensiv og de næste to af dine landsbyer defensive. Du bestemmer selvfølgelig selv om du vil følge denne fordeling. Nogle går efter 5:1 fordeling, andre en 1:1 fordeling. Bare husk på at holde en af disse 3 fordelinger. For meget misforhold for enten defensiv eller offensiv vil skade dig i det lange løb.<br /><br />
Når du alder landsbyer er det meget vigtigt, at holde styr på dit troppeantal for både forsvar og angreb. For det første skulle du fordoble dit forsvar, som du kan føle dig mere komfortabel ved at efterlade din landsby alene med, hvis du nu skulle miste alle dine offensive tropper. Ikke så meget i starten, men så snart du kommer længere ind i spillet, burde du holde en 2:1 defensiv/offensiv landsbyfordeling, så du kan forsvare dig selv uden alt for mange bekymringer. Din første landsby skulle laves offensiv og de næste to af dine landsbyer defensive. Du bestemmer selvfølgelig selv om du vil følge denne fordeling. Nogle går efter 5:1 fordeling, andre en 1:1 fordeling. Bare husk på, at holde en af disse 3 fordelinger. For meget misforhold for enten defensiv eller offensiv vil skade dig i det lange løb.<br /><br />


Nu er problemet med timing. Når du timer angreb fra en landsby er det ligetil og nemt, men så snart du gør det med flere landsbyer bliver det besværligt. Det første skridt er at blive komfortabel med angrebsplanlæggeren på TW Stats. Så snart du finder tiderne til at nå dit mål af ønsket landby fra dine seperate landsbyer, skal du kalkulere tiden imellem alle tre. Afhængigt af distancen imellem disse landsbyer, vil du muligvis ønske at sende angreb efter 33 minutter hver gang eller hver 5'te time. En anden taktik folk bruger, er at have alle 4 Adelsmænd i en landsby, og så sende dem alle så hurtigt som de kan. For at kunne gøre dette skal du bruge en browser med faner. Når du gør klar til at angribe med, hvor mange tropper du sender med din Adelsmand (send mindst 100 Øksekæmpere med de 3 sidste Adelsmænd, og så mange tropper som du kan med den første, og kun hvis du er sikker på, at der intet er i landsbyen), så brug følgende metoder:<br /><br />
Nu er problemet med timing. Når du timer angreb fra en landsby er det ligetil og nemt, men så snart du gør det med flere landsbyer bliver det besværligt. Det første skridt er at blive komfortabel med angrebsplanlæggeren på [http://dk.twstats.com/language TW Stats]. Så snart du finder tiderne til at nå dit mål af ønsket landby fra dine seperate landsbyer, skal du kalkulere tiden imellem alle tre. Afhængigt af distancen imellem disse landsbyer, vil du muligvis ønske at sende angreb efter 33 minutter hver gang eller hver 5'te time. En anden taktik folk bruger, er at have alle 4 Adelsmænd i en landsby, og så sende dem alle så hurtigt som de kan. For at kunne gøre dette skal du bruge en browser med faner. Når du gør klar til at angribe med, hvor mange tropper du sender med din Adelsmand (send mindst 100 Øksekæmpere med de 3 sidste Adelsmænd, og så mange tropper som du kan med den første, og kun hvis du er sikker på, at der intet er i landsbyen), så brug følgende metoder:<br /><br />


Den hurtigste lovlige metode er ved at bruge Opera metoden.<br /><br />
Den hurtigste lovlige metode er ved at bruge Opera metoden.<br /><br />
<h2>Browser opsætning</h2>


<h3>Internet Explorer</h3>
<h3>Internet Explorer</h3>

Nuværende version fra 7. sep. 2011, 09:53

Tilbage til Kampsystemet

Denne guide vil forsøge at forklare nogle simple strategier for Tribal wars. Strategierne er guidelines og ikke den bedste eller den eneste måde at kæmpe på i en krig. Ved kun udelukkende at benytte disse strategier, vil med sikkerhed resultere i fiasko; gode strateger vil altid ændre deres taktikker for at få deres fjender til konstant, at gætte på, hvad de vil gøre efterfølgende.

Definitioner:
  • Strategi - En plan som vil føre dig til dit mål.
  • Taktikker - Metoderne du bruger for at nå dit mål.

Landsbyopsætning

Der er mange forskellige måder at oprette en landsby på. Når der bygges er det vigtigt, at bygningen aldrig bliver fuldt udbygget, da det trækker for meget i befolkning, som kunne være brugt på tropper istedet. At vide hvilke bygninger der skal bygges fuldt ud, og hvilke der skal stoppes på et bestemt trin, er vigtigt i bestræbelserne mod at få krammet på en fjende. Typisk er de bedste landsbyer imellem 8.000 og 10.000 point, og er sat op som de versioner der står her nedenunder. Bemærk forskellene mellem en defensiv og en offensiv landsbyopsætning.

Defensiv Landsby

  • Hovedbygning (Trin 20)
  • Kaserne (Trin 25)
  • Stald (Trin 20)
  • Værksted (Trin 2-5)
  • Akademi (1 på Guldmønt Verdener, 2-3 på pakke Verdener)
  • Smed (Trin 20)
  • Forsamlingsplads (Trin 1)
  • Marked (Trin 15-20)
  • Skovhugger (Trin 30)
  • Lergrav (Trin 30)
  • Jernmine (Trin 30)
  • Farm (Trin 30)
  • Lager (Trin 30)
  • Gemmested (Trin 0) Denne bygning optager kun plads når landsbyopsætningen er færdig.
  • Mur (Trin 20)

I opsætningen af landsbyen således, er byggetiden i alle aspekter maksimeret. De følgende simulationer viser, hvorfor det er vigtigt, at holde kasernen og stalden maksimeret:

Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 25 og Stald trin 20:

Total varighed: 478:06:40 (Kaserne)
Total varighed: 172:55:00 (Stald)

Værkstedet har ikke nogen betydelig plads i de fleste defensive opsætninger, og er derfor ofte tilsideset i defensive kalkulationer.

Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 23 og Stald trin 18:

Total varighed: 536:57:20 (Kaserne)
Total varighed: 194:26:40 (Stald)

85 timer er skåret fra kasernens byggetid, og 22 timer fra staldens byggetid. I en krig, eller konfrontation, er det altid væsenligt at spytte tropper ud med maksimal hastighed.

Offensiv landsby

  • Hovedbygning (Trin 20)
  • Kaserne (Trin 25)
  • Stald (Trin 20)
  • Værksted (Trin 2-5) Overstig aldrig trin 5, da det hverken er pladsen eller råstofferne værd.
  • Akademi (1 på Guldmønt Verdener, 3 på pakke Verdener)
  • Smed (Trin 20) Trin nødvendig for at bygge Adelsmænd
  • Forsamlingsplads (Trin 1)
  • Marked (Trin 15-20)
  • Skovhugger (Trin 30)
  • Lergrav (Trin 30)
  • Jernmine (Trin 30)
  • Farm (Trin 30)
  • Lager (Trin 30)
  • Gemmested (Trin 0) Det samme som Defensiv landsby.
  • Mur (Trin 20)

I opsætningen af landsbyen således, er byggetiden i alle aspekter maksimeret. De følgende simulationer viser, hvorfor det er vigtigt, at holde kasernen og stalden maksimeret:

Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 25 og Stald trin 20 (Værksted er ikke inkluderet, fordi det laver rambukke ligegyldigt trin, og kun optager plads i farmen ved højere trin):

Total varighed: 258:24:00 (Kaserne)
Total varighed: 207:30:00 (Stald)

Byggetid af nedenstående tropper sat op med Kaserne trin 23 og Stald trin 20 (Værksted er ikke inkluderet, fordi det laver rambukke ligegyldigt trin, og kun optager plads i farmen ved højere trin):

Total varighed: 290:42:00 (Kaserne)
Total varighed: 233:20:00 (Stald)

32 timer er skåret fra kasernens byggetid, og 26 timer fra staldens byggetid. I en krig, eller konfrontation, er det altid kritisk vigtigt at spytte offensive nukes ud til at sende imod fjenden. 32 timer er lang tid i Tribal Wars.

Troppeopsætning

Defensive landsbyer

Inkluderer brugen af:

For Verdener med Bueskytter:

  • 4,005 Spydkæmpere
  • 3,250 Bueskyttere
  • 2,000 Tungt kavaleri
  • 100 Spejdere

For Verdener uden Bueskytter:

  • 6,620 Spydkæmpere
  • 6,620 Sværdkæmpere
  • 1,250 Tungt kavaleri

Husk på, at de ovenstående opsætninger kun er én version for hver type af verden. Leg med simulatoren i Forsamlingspladsen for at finde andre kombinationer. Disse opsætninger tager den mindste tid at genbygge for de konsekvenser, den har på en offensiv fjende, kortvarigt for at bruge en strategi, der mindsker defensiv styrke med 20% på verdener uden bueskytter. Det tager 1+ fulde nukes, at tage denne opsætning ud med store tab på angribers side.

Offensive landsbyer

På Verdener uden Bueskytter til hest, og som bruger Guldmønt system:

  • 6,840 Øksemænd
  • 3,000 Let Kavaleri
  • 300 Rambukke eller Katapulter
  • 1-4 Adelsmænd

På Verdener uden Bueskytter til hest, og som bruger Pakke system:

  • 6,810 Øksemænd
  • 3,000 Let Kavaleri
  • 300 Rambukke eller Katapulter
  • 1-4 Adelsmænd

På Verdener med Bueskytter til hest:

  • 6,109 Øksemænd
  • 2,800 Let Kavaleri
  • 300 Bueskytter til hest
  • 250 Rambukke eller Katapulter
  • 1-4 Adelsmænd

Den mest kraftfulde offensive angrebstruppe er 15,000 Øksekæmpere, og nogle Lette Kavaleri, men tiden det tager at bygge denne opsætning er alt for lang og ueffektiv, når du ser på, hvad du kan gøre med den samme tidsramme for begge angrebsmuligheder. Måden denne offensive landsby er sat op, er den normale nuke opsætning. Du kan bruge din egen opsætning, men det mest effektive for råstoffer og tid er denne måde.

Mange spillere mikser deres landsbyer og har "Support" nukes. Nogle af disse nukes inkluderer:

  • 3,400 Tungt kavaleri - Meget gode til at supporte en landsby under angreb, og god angrebsstyrke til at supporte en Adelsmand.
  • 4,100 Bueskytter til hest (Kun Verdener med indstillingen) - Mange spillere mangler tit forsvar imod Bueskyttere, så en Bueskytte til hest nuke fanger tit en spiller med paraderne nede.
  • 2,600 Katapulter - Bruges mest for at fjerne små antal af tropper og angribe landsbyer, som du ikke ønsker at adle. (Du vil normalt ikke ønske at overtage en landsby med en lille farm efter du har ødelagt den)

Adelsmænd

Du kan bruge Adelsmænd i både defensive og offensive landsbyer. Jeg foretrækker at sætte dem i offensive landsbyer, fordi mine Adelsmænd har en stærk eskortering. Hvis du ved, at du er på vej ind i et farligt territorie, og behøver forsvar med det samme, vil brugen af dine defensive landsbyer med Adelsmænd tillade dig, at komme ind og være klar til at forsvare imod fjender. Hvilken som helst metode er fin, og det er op til dig, og hvor du planlægger at adle.

Defensive taktikker

Alle som spiller Tribal Wars vil komme ansigt til ansigt med angreb før eller siden. Gode defensive taktikker kan ødelægge angriberens planer fuldstændigt, ved ikke at miste en eneste landsby, eller ved at generobre mistet landsbyer med det samme. Dette kan kræve en masse hårdt arbejde og engagement fra forsvareren, og support fra hans/hendes stamme. Du tilrådes at klargøre dig selv med en solid, standard forsvarsviden. Taktikker som: hvornår man undviger, hvilke tropper man forsvarer med, og hvordan man bygger defensive landsbyer kan hjælpe den uerfarne spiller i en hård situation.

Undvigelse

Kunsten i at undvige er en meget værdifuld egenskab, som alle Tribal Wars spillere bør kende til. Undvigelse er kunsten af, at flytte dine tropper ud af landsbyen, for at beskytte dem imod et fjentligt angreb. Mestring af denne egenskab kræver ikke meget, men at følge med i flere angreb på samme tid og vide, hvornår og hvor at undvige vil holde dig beskæftiget i en lang periode. Denne egenskab kræver en masse opmærksomhed til detaljer, og her er hvorfor:

Allerførst, for at undvige skal du vide hvilke tropper der kommer imod dig. Enten igennem din formodning baseret på forrige angrebstidspunkter fra denne spiller, eller ved at bruge TW Stats. Så snart du har besluttet, hvad der er den langsommeste enhed vil du være nødt til at evaluere, om du skal undvige eller ej. To ting indgår i denne evaluering. Det første er fjendens point. Hvis fjenden har mange flere point end dig, er det sikkert og gå ud fra, at fjenden har mange flere tropper end du kan håndtere et forsvar imod. På dette tidspunkt vil du undvige ligegyldigt tidspunktet for angrebet, med mindre du ved, at du kan modstå angrebet, simpelthen fordi, at hvis alle dine tropper går tabt, så er spillet slut. For det andet, hvis distancen mellem din landsby og fjendens landsby er kalkuleret ordenligt, vil du være i stand til at vide om de sender Rambukke, Katapulter eller Adelsmænd, hvilket vil give dig informationen du behøver for at beslutte dig for et valg. Hvis fjenden kun sender tropper såsom infanteri eller kavaleri, så er råstoffer det eneste de kan tage fra dig, og hvis du bruger dem alle før et fjendtligt angreb rammer, får fjenden ikke noget ud af det. Hvis en fjende sender Rambukke, Katapulter eller Adelsmænd, er målet enten at ødelægge din landsby eller forberede en overtagelse, i hvilket tilfælde du ligeså godt kan forsvare, da hvis du undviger angrebet, er der muligvis ikke noget for dine tropper at komme hjem til.

At beskytte dine tropper er kun halvdelen af undvigelsesegenskaben. Du må også lære, hvordan du holder på dine råstoffer, imens du forhindrer dine fjender i at stjæle dem fra dig. Gemmestedet er ikke et perfekt "gemmested" da det kan undlades. I de tidlige stadier kan det fungere som en afskrækkende virkning, og du skulle bruge det til at hjælpe med henblik herpå. Husk at Gemmestedet kun kan opbevare 2000 af hvert råstof ved dets maksimum trin. Den bedste måde at holde dine råstoffer beskyttet, er ved at investere dem i nye bygninger, og træning af nye tropper. Sæt alt hvad du kan i disse ting, og hvis du stadig har flere råstoffer end du kan bruge, kan du som en sidste udvej sende dem til nogen i din stamme via markedet, hvis altså fri handel er blevet aktiveret.

En sidste form for undvigelse er brugt til at stoppe adelstog fra at tage din landsby. For at undvige disse skal du først forstå et standard adelstogs opsætning. De består normalt af 5 angreb og den første er en nuke (Se: Offensive Taktikker), og de næste 4-5 vil have en Adelsmand i dem. Den typiske måde for folk at sætte adelstoget op, er at have den største offensiv i det første angreb, hvilket vil svække dit forsvar drastisk, og så komme ind med mindre offensive i de resterende angreb. Når du undviger, skal du forsøge at få dine tropper til at undvige nuke'en, og så kalde dem tilbage umiddelbart efter, så du kan forsvare og forhåbenligt dræbe de Adelsmænd der kommer efter det. Dette kaldes sniping. Tag i betragtning, at en smart spiller muligvis ændrer sin strategi og sender fake angreb med en meget lille styrke i det første angreb, og har nuke'en i det andet angreb, forudsigende at du vil følge strategien forklaret her. I sidste ende, så stol på dit instinkt, og gør hvad du føler vil virke bedst imod din modstander.

Hvis din modstander er meget dygtig, sender denne muligvis Katapulter i det første angreb for at ødelægge din Forsamlingsplads. Dette fjerner din mulighed for at kalde dine tropper tilbage, for at stoppe de sidste Adelsmænd. For at undgå dette, skal du sørge for at kalde dine tropper tilbage før det første angreb rammer. Du kan så stadig forsvare dig imod de sidste angreb.

Undvigelse er en meget vigtig egenskab at kunne, og er meget brugbar for både offensive og defensive spillere. Du skal forudsige din fjendes bevægelser og reagere imod det for at opnå sejr. Med de rigtige værktøjer og timing vil du forsvare din landsby imod adelstog, og stoppe dine fjender fra at udrydde dig.

At sende support

Når du sender support er der flere måder at gøre det på, og nogle få måder ikke at gøre det på. Du skal vide hvad fjenden bruger, og regne risikoen ud for din egen landsby eller eller stammemedlem. Så snart du har indhentet alle disse informationer kan du sende dine tropper, vel vidende, at de vil brugt til deres yderste effektivitet. Du kan lave Langtids Support, Midlertidig Support og Stablende Support, som hver især har deres bonusser og taktikker involveret. Du skal beslutte hvilken slags support du vil sende, og dette er, hvad du har brug for at vide:

Langtids Support

Langtids Support er afsendelsen af tropper til en af dine andre landsbyer eller til en allieret landsby, vidende at du ikke vil gøre mere med disse tropper indtil personen du supporter sender dem tilbage. Dette kan være brugbart for dem, da de vil være sikre på, at de har tropper til at beskytte dem, og som tillader dem at være mere aggressive på frontlinjen i en krig, eller kan bygge deres landsbyer op med en mindre bekymring om at miste dem. Denne beskyttelse er dine Spydkæmpere, Sværdkæmpere, Bueskyttere, og hvis du føler det er nødvendigt, din Paladin. Når du sender Landstids Support skal du huske at holde styr på, hvor du har sendt dem til, så du altid kan trække dem tilbage, når de ikke længere er brug for. Folk kan og vil glemme det.

Midlertidig Support

En anden type af support er din Midlertidig eller Nødsituations Support. Dette er support, der kun består af Tungt Kavaleri, som har det bedste forsvar og fart pr. enhed. Nogle folk vil bygge landsbyer kun med TK, eller vil have dem mikset med deres Landstids Support landsbyer, men det betyder ikke noget. Du kan sende denne type support når din allieret eller landsby er under angreb, og har brug for øjeblikkelig support. Du kan sende disse før din Langtids Support, så du kan have support der indtil den rigtige support ankommer. Det er dog ikke nødvendigt, og du kan bare sende dine Tungt Kavaleri.

Stablende Support

Stablende Support er muligvis den support, som koster dig det mindst antal råstoffer. Denne strategi kræver, at du og din stamme sender mange tropper hver til en landsby eller spiller for at supporte denne. Afhængigt af størrelsen på den angribende spiller og situationen, skal du muligvis behøve omkring 20,000 til 30,000 tropper imod ethvert ordinært forsøg på en adling, og hundredetusindvis af tropper imod et stærkt frontlinje angreb.

Forsvaring er en meget vigtig del af denne verden. Når du forsvarer korrekt kan din fjende ikke slå dig, og du vil være i stand til at udrydde fjenden så snart denne har mistet alle sine tropper på dit forsvar. Alle tre forsvarstype har deres plads, og er alle effektive i deres sted. Brug dem klogt, og held og lykke derude.

Offensive taktikker

Der er flere måder at angribe på end der er til at forsvare, men ofte er tiden af dine angreb åbenlys til forsvareren. Der er fire forskellige måder og former af angreb som inkluderer: Farming, Rensning, Adling og Straf. Hver af dem har sin plads og opsætning, og skulle bruges i sin korrekte format. Dette er en oversigt over de forskellige former, og hvordan de virker.

Farming

Fra begyndelsen af dit ræs til at herske over dit område, og til enden af verdenen, skal du farme med hele dit hjerte. Farming er et Tribal Wars udtryk for at angribe din fjende, kun for at stjæle deres råstoffer. Undladelse af at gøre dette tidligt i spillet, vil sætte dig hårdt tilbage i forhold til dine potentielle fjender, og du vil ikke holde ud længe. De mest effektive tropper er grupper af Spydkæmpere eller Lette Kavaleri. Nogle gange vil folk sætte tropper i dine farms for at dræbe dem (kendt som spiking). Du kan ikke gøre en hel masse for at stoppe dette, ud over at pløje igennem ned. Send Spejdere eller Øksekæmpere, hvis du har anledning til og tro, at du skal til at farme en spiked landsby.

Rensning

At rense en landsby er forberedende for enten fremtidig farmning eller adling. Tropperne i din offensive landsby - minus Adelsmændene -, er alle nogle du behøver for at rense. Imod en fuldt udviklet defensiv landsby vil det tage to angreb, hvilket betyder, at du er nødt til og planlægge i overensstemmelse hertil. Når du sender angreb er du nødt til at belutte, om du enten vil sende Katapulter eller Rambukke med, eller ej. Rambukke fjerner muren, hvilket vil hjælpe en del, hvis du vil rense landsbyen. Hvis du ønsker at overtage landsbyen senere, skal du muligvis overveje, hvor mange Rambukke du behøver for at fjerne muren, eller hvilken bygning du vil ramme med dine Katapulter.

Så længe du sender et stort antal af tropper med en Adelsmand, vil muren gøre mindre skade på dine tropper, hvis landsbyen er renset, så du kan have råd til, at muren er så høj som trin 15. Fordelen ved dette er, at du ikke behøver at skulle bygge muren så meget op igen.

Det er dog altid mere effektivt at reducere muren helt for at forhindre flere tab. Hvis spilleren har indkommende support fra sine stammemedlemmer eller en ven, vil muren hjælpe dem til at holde dine angreb nede (på trods af at landsbyen tilsyneladende skulle være renset). Som en Verden skrider frem, er det en nødvendighed i de fleste sager, at rense landsbyen på samme tid som at ødelægge muren, ellers vil landsbyen næsten med sikkerhed blive forsvaret før Adelsmændene lander.

Adling

Adling er muligvis den vigtigste egenskab at mestre i dette spil. Adling tillader dig at overtage en landsby, så snart du får banket loyaliteten nok ned. Der er tre vigtige ting at overveje når der adles: distance, troppeantal og timing. Ved at holde styr på alle tre, lader det dig vide, hvor hurtigt du kan adle, og om landsbyen er en god eller et dårligt valg.

Når du begynder at adle, er distance et stort problem som du skal tænke over. Du skal ikke kun tænke på din evne til at sende support og råstoffer, men også tiden det tager at nå derhen. På en Verden med fart x1 vil det tage Adelsmænd 35 minutter at rejse til en tilstødende landsby. Når det rammer landsbyen vil det normalt tage alt imellem 20-35 loyalitet ud af 100 i en landsby, og så rejser de tilbage. Dette er et problem når du kun har en eller to Adelsmænd, fordi loyaliteten stiger med 1-2 procent pr. time, alt afhængigt af Verdensindstillingerne. Så når det tages i betragtning skal du aldrig tage rejser på over 12 timer bare for at nå dit mål, for ellers vil du aldrig være i stand til at adle det. Jeg vil tilråde landsbyer som kun er 10 timer væk i rejsen frem og tilbage.

Når du alder landsbyer er det meget vigtigt, at holde styr på dit troppeantal for både forsvar og angreb. For det første skulle du fordoble dit forsvar, som du kan føle dig mere komfortabel ved at efterlade din landsby alene med, hvis du nu skulle miste alle dine offensive tropper. Ikke så meget i starten, men så snart du kommer længere ind i spillet, burde du holde en 2:1 defensiv/offensiv landsbyfordeling, så du kan forsvare dig selv uden alt for mange bekymringer. Din første landsby skulle laves offensiv og de næste to af dine landsbyer defensive. Du bestemmer selvfølgelig selv om du vil følge denne fordeling. Nogle går efter 5:1 fordeling, andre en 1:1 fordeling. Bare husk på, at holde en af disse 3 fordelinger. For meget misforhold for enten defensiv eller offensiv vil skade dig i det lange løb.

Nu er problemet med timing. Når du timer angreb fra en landsby er det ligetil og nemt, men så snart du gør det med flere landsbyer bliver det besværligt. Det første skridt er at blive komfortabel med angrebsplanlæggeren på TW Stats. Så snart du finder tiderne til at nå dit mål af ønsket landby fra dine seperate landsbyer, skal du kalkulere tiden imellem alle tre. Afhængigt af distancen imellem disse landsbyer, vil du muligvis ønske at sende angreb efter 33 minutter hver gang eller hver 5'te time. En anden taktik folk bruger, er at have alle 4 Adelsmænd i en landsby, og så sende dem alle så hurtigt som de kan. For at kunne gøre dette skal du bruge en browser med faner. Når du gør klar til at angribe med, hvor mange tropper du sender med din Adelsmand (send mindst 100 Øksekæmpere med de 3 sidste Adelsmænd, og så mange tropper som du kan med den første, og kun hvis du er sikker på, at der intet er i landsbyen), så brug følgende metoder:

Den hurtigste lovlige metode er ved at bruge Opera metoden.

Browser opsætning

Internet Explorer

Første metode

Vælg landsbyen som du ønsker at sende dine angreb fra, og så gå til den landsbyprofil du vil angribe. Hvis du har IE7+, højreklik "Send Tropper" og tryk "Åben i et nyt vindue". Hvis du har IE6 eller mindre, gør midterklik det samme. Gentag to gange mere. Fyld nu de tropper ind som du ønsker at angribe med i hvert vindue og tryk på angrib i hver af dem. Kasker nu de 4 vinduer (brug task manager eller manuelt brug "Gendan ned", den miderste kanp imellem minimer og luk, og træk vinduerne rundt så du kan se alle OK knapperne i den rækkefølge som du vil sende angrebene. Tryk nu på OK på hver af dem så hurtigt som du kan.

Så snart du bliver vant til dette, kan du sende adelstog inden for 1.75 sekunder.

Anden metode

Dette virker kun på Internet Explorer 7 eller højere.

Følg den første instruktion som foroven. Midterklik det 3 gange og tryk en gang mere. Hvis du ikke har en midterknap på musen så brug control. 3 med control og 1 uden. Brug så de 4 faner i toppen til at skifte imellem imens du indtaster tropperne. Gå derefter til den første. Gør dette så hutigt som muligt: OK - tryk control - fane - OK - tryk control - fane - OK - tryk control - fane - OK.

Dette er en meget langsom metode på Internet Explorer. Første metode er meget bedre indtil faneskift i IE bliver forbedret en del.

Mozilla Firefox

Gentag alle af de ovenstående trin i Internet Explorer strategien.

Så snart du bliver vant til dette, kan du sende adelstog inden for 1.25 sekunder.

Begge metoder virker i Firefox men denne gang er Anden metode anbefalet.

Google Chrome

Gentag alle af de ovenstående trin i Internet Explorer strategien.

Så snart du bliver vant til dette, kan du sende adelstog inden for 1.25 sekunder.

Begge metoder virker i Google Chrome men denne gang er Anden metode anbefalet.

Opera

Først skal du være sikker på at din genvejsknap til at scrolle imellem faner er slået til ved at gå til Tools -> Preferences -> Shortcuts -> Enable Single-Key Shortcuts

Selvom det vil hjælpe er delene imellem linjerne ikke krævet.

For det andet skal du være sikker på at din forbindelse og cache er sat op korrekt. Du kan sætte dem til den bedste ydeevne (som jeg kender til) ved at gå til Tools -> Preferences -> History

Sæt 'Memory Cache' til 4MB og 'Disk Cache' til 400MB (eller 5MB, jeg er ikke sikker men begge virker fortrinligt på min computer...)

Fortsæt ved at gå til Tools -> Preferences -> Network

Sæt 'Max connections to a server' til 64 og 'Max total of connections' til 32.

Gør præcis det samme som Anden metode i IE. Så snart du trykker angrib, så stop.

Så snart du kan se OK kanppen på hver fane, højreklik på hver OK knap i hver fane. Så snart du er tilbage til starten, så gør det følgende hurtigt:

Enter - 2 - Enter - 2 - Enter - 2 - Enter.

Note: De 2 knapper kan enten være de to knapper ovenover keyboardet, eller de 2 på NumPad, og kan så bruges på både bærbare og stationære ligegyldigt hvilken type keyboard opsætning.

Så snart du bliver vant til dette, kan du sende adelstog inden for .5 sekunder.

Noter

  • Ved at bruge en Paladin som er udstyret med Vascos Scepter (Mindsker loyaliteten af landsbyer med mindst 30) kan reducere antallet af rejser som dine Adelsmænd behøver for at adle en landsby.