Højborg
Højborgene er en spilfunktion introduceret i marts 2019, som giver stammerne muligheden for at opbygge en delt højborg, som giver adskillige fordele. Vigtigst af alle muligheden for at sende endnu større angreb. Opbygningen af højborge er en dyr enterprise og kræver at hele stammen bidrager med ressourcer. Imens alle stammemedlemmer kan bidrage til højborgen, så kan kun baronerne og greverne administrere den. At angribe og endda ødelægge en højborg vil give belønninger til den angribende stamme.
Byg en Højborg
Grever kan bruge Højborgs vinduet til at opsætte byggepladsen på et græsfelt. Byggepladsen etableres med det samme og bliver synlig på kortet. På dette stadie har højborgen ingen funktion, men den har brug for ressourcer. Alle stammemedlemmer kan sende ressourcer fra deres landsbyer til højborgen for at hjælpe med at bygge den. Ressourcer kan kun sendes til højborgen, men ikke sendes tilbage fra den.
Hvis de nødvendige ressourcer ikke leveres i tide, så vil byggepladsen forsvinde fra kortet og alle sendte ressourcer er tabt. Tiden som byggepladsen har brug for at blive færdiggjort indenfor er 72 timer på en verden med en hastighed på "1" (36 timer på en verden med en hastighed på "2" ). Alle angreb der ankommer til en byggeplads vil automatisk blive lavet om til et besøg og vende tilbage til landsbyen, hvor angrebet kom fra.
Opgradering af en højborg
Når en højborg har nået niveau 1, så er den klar til at blive brugt. Men for at gøre den endnu stærkere, kan den opgraderes ialt 10 niveauer. Disse opgraderinger kræver ressourcer (ligesom at bygge højborgen), men disse opgraderinger kan gøres til enhver tid og behøver ikke at blive færdiggjort indenfor en bestemt tidsramme. Når en opgradering er færdig vil alle bygninger i højborgen blive sat til de nye niveauer (se herunder). Det samme er gældende, hvis højborgens niveau reduceres. Opgraderings/bygge prisen for hvert nyt niveau hænger sammen med mængden af landsbyer, som stammen ejer.
Bygningerne i en højborg afhænger af højborgens niveau. Undtagen muren og hovedkvarteret kan de ikke skades og kun muren kan repareres. Højborge har altid en "første kirke", selv når kirker er slået fra på verdenen. Men denne kirke har ingen radius og gælder kun for højborgen selv.
Højborgs bygninger | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Icon | Niveau | HQ | Mur | Kaserne | Stald | Værksted | Forsamlingsplads | Smed | Kirke |
0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | |
1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 15 | 1 | ||
2 | 6 | 4 | 4 | 4 | 2
| ||||
3 | 9 | 6 | 6 | 6 | 3
| ||||
4 | 12 | 8 | 8 | 8 | 4
| ||||
5 | 15 | 10 | 10 | 10 | 5
| ||||
6 | 18 | 12 | 12 | 12 | 7
| ||||
7 | 21 | 14 | 14 | 14 | 9
| ||||
8 | 24 | 16 | 18 | 16 | 11
| ||||
9 | 27 | 18 | 22 | 18 | 13
| ||||
10 | 30 | 20 | 25 | 20 | 15
|
Højborgs fordele
Højborge har følgende permanente fordele:
- Betydeligt mere farmplads end normale landsbyer.
- Meget større lager kapacitet. Disse ressourcer kan potentielt blive plyndret, hvis verdens indstillingerne tillader det.
- En 100% boost til enheds rekrutterings tider, sammenlignet med normale landsbyer.
- Hvert højborgs niveau øger varigheden af stammeegenskaber med 10%, op til i alt 100%.
At reducere niveauet på en fjendtlig højborg vil belønne stammen med:
- Gratis mønter til alle stammemedlemmer. Mængden af mønter afhænger af mængden af landsbyer som fjende stammen har og niveauet på højborgen som blev angrebet.
- En yderligere, midlertidig +100% rekrutterings hastigheds boost, når en fjendtlig højborg bliver reduceret med en eller flere niveauer.
Attacking a Stronghold
Attacks on stronghold work mostly like attacks on normal villages but there are three important differences:
- When attacking a stronghold only the walls and HQ can be targeted by siege equipment.
- Strongholds can only be destroyed (see below), not conquered. When a stronghold reaches level 0 it becomes a construction site again. If the resources to build it up again are not provided in time it will be removed from the map.
- Strongholds use a new system called "Valor".
Valor
Attacks from or to a stronghold use valor, which works similar to the "morale" system, even if the world configuration does not use this setting. The Valor calculation affects the attacker's strength and is calculated when a command is sent from or to a stronghold. It is calculated based on the tribe/player points. Leaving or joining a tribe does not have an affect on Valor. The impact of Valor has a minimum value of 20% and a maximum value of 150%.
Repairing Walls
A stronghold's wall work just like the walls in any other village, but dukes and barons can only repair, not construct them. Walls can only be repaired up to the max level of the current stronghold level.
Reducing the Stronghold Level
Attacking the HQ can lead to the stronghold level being reduced as they are directly connected. To determine the stronghold level the HQ has to be exactly the value for this level (rounded down). For example: If a stronghold level 8 (HQ level 24) is attacked and the HQ level is reduced to level 23, the stronghold level will be reduced to 7 and therefore the HQ level to 21. Thus the HQ can be reduced by 3 levels per attack but the stronghold level only by 1.