Højborg: Forskelle mellem versioner

Fra Tribalwars Wiki DK
Hop til navigation
No edit summary
 
(4 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke)
Linje 3: Linje 3:




= Building a Stronghold =
= Byg en Højborg =


Dukes can use the Stronghold screen to set up the construction site on a grass tile. The construction site is established instantly and visible on the map. In this state the stronghold doesn't have any function, but it needs resources. All tribe members can send resources from their villages to the stronghold to help construct it. Resources can only be sent to a stronghold but '''not''' sent back from it.
Grever kan bruge Højborgs vinduet til at opsætte byggepladsen på et græsfelt. Byggepladsen etableres med det samme og bliver synlig på kortet. På dette stadie har højborgen ingen funktion, men den har brug for ressourcer. Alle stammemedlemmer kan sende ressourcer fra deres landsbyer til højborgen for at hjælpe med at bygge den. Ressourcer kan kun sendes til højborgen, men '''ikke''' sendes tilbage fra den.


If the necessary resources are not delivered in time the construction site will disappear from the map and all send resources are lost. The time until which a construction site needs to be completed is 72 hours on a world with a speed of "1" (36 hours on a world with speed "2" accordingly). Any attacks arriving at a construction site will automatically turn into a visit and return to the village the attack came from.
Hvis de nødvendige ressourcer ikke leveres i tide, så vil byggepladsen forsvinde fra kortet og alle sendte ressourcer er tabt. Tiden som byggepladsen har brug for at blive færdiggjort indenfor er 72 timer på en verden med en hastighed på  "1" (36 timer på en verden med en hastighed på "2" ). Alle angreb der ankommer til en byggeplads vil automatisk blive lavet om til et besøg og vende tilbage til landsbyen, hvor angrebet kom fra.


= Opgradering af en højborg =


= Upgrading a Stronghold =
Når en højborg har nået niveau 1, så er den klar til at blive brugt. Men for at gøre den endnu stærkere, kan den opgraderes ialt 10 niveauer. Disse opgraderinger kræver ressourcer (ligesom at bygge højborgen), men disse opgraderinger kan gøres til enhver tid og behøver ikke at blive færdiggjort indenfor en bestemt tidsramme. Når en opgradering er færdig vil alle bygninger i højborgen blive sat til de nye niveauer (se herunder). Det samme er gældende, hvis højborgens niveau reduceres. Opgraderings/bygge prisen for hvert nyt niveau hænger sammen med mængden af landsbyer, som stammen ejer.


Once the stronghold has reached level 1 it is ready to be used. But to make it even stronger it can be upgraded to a total of 10 levels. These upgrades require resources (just like constructing the stronghold) but these upgrades can be done at any time and don't need to be finished within a specific timeframe. Once an upgrade is finished all buildings in the stronghold are set to the new levels (see below). The same applies if the level of a stronghold is reduced. The upgrade/build costs for each new level are connected to the amount of villages the tribe owns.
Bygningerne i en højborg afhænger af højborgens niveau. Undtagen muren og hovedkvarteret kan de ikke skades og kun muren kan repareres. Højborge har altid en "første kirke", selv når kirker er slået fra på verdenen. Men denne kirke har ingen radius og gælder kun for højborgen selv.
 
The buildings inside a stronghold depend on the level of the stronghold. Except of the wall and the headquarters they cannot be damaged and only the wall can be repaired. Strongholds always have a "first church", even when churches are disabled on the world. But this church does '''not''' provide a radius and only counts for the stronghold itself.


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
!colspan="10"|'''Stronghold Buildings'''
!colspan="10"|'''Højborgs bygninger'''
|-
|-
!colspan="1"|'''Icon'''
!colspan="1"|'''Icon'''
|'''Level'''
|'''Niveau'''
|'''HQ'''
|'''HQ'''
|'''Wall'''
|'''Mur'''
|'''Barracks'''
|'''Kaserne'''
|'''Stable'''
|'''Stald'''
|'''Workshop'''
|'''Værksted'''
|'''Rally Point'''
|'''Forsamlingsplads'''
|'''Smithy'''
|'''Smed'''
|'''Church'''
|'''Kirke'''
|-
|-
|[[File:Stronghold_0.png|link=|120x86px|Stronghold Construction Site]]
|[[File:Stronghold_0.png|link=|120x86px|Højborgs byggeplads]]
|0
|0
|1
|1
Linje 41: Linje 40:
|0
|0
|-
|-
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_1.png|link=|120x86px|Stronghold Level 1+2]]
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_1.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 1+2]]
|1
|1
|3
|3
Linje 62: Linje 61:


|-
|-
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_3.png|link=|120x86px|Stronghold Level 3+4]]
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_3.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 3+4]]
|3
|3
|9
|9
Linje 83: Linje 82:


|-
|-
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_5.png|link=|120x86px|Stronghold Level 5+6]]
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_5.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 5+6]]
|5
|5
|15
|15
Linje 104: Linje 103:


|-
|-
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_7.png|link=|120x86px|Stronghold Level 7+8]]
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_7.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 7+8]]
|7
|7
|21
|21
Linje 125: Linje 124:


|-
|-
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_9.png|link=|120x86px|Stronghold Level 9+10]]
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_9.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 9+10]]
|9
|9
|27
|27
Linje 148: Linje 147:
|}
|}


= Højborgs fordele =


= Stronghold Benefits =
Højborge har følgende permanente fordele:
 
*Betydeligt mere farmplads end normale landsbyer.
Strongholds have the following, permanent benefits:
*Meget større lager kapacitet. Disse ressourcer kan potentielt blive plyndret, hvis verdens indstillingerne tillader det.
*Significantly more farm space then normal villages.
*En 100% boost til enheds rekrutterings tider, sammenlignet med normale landsbyer.
*Much larger warehouse capacity. These resources can potentially be looted if the world settings allow for it.
*Hvert højborgs niveau øger varigheden af stammeegenskaber med 10%, op til i alt 100%.
*A 100% boost to unit recruitment times, compared to normal villages.
*Each level of a stronghold increases the duration of the Tribe Skills by 10%, up to a total of 100%.
 
Reducing the level of an enemy stronghold will reward the tribe with:
*Free coins for every tribe member. The amount of coins depends on the amount of villages the enemy tribe has and the level of the stronghold that was attacked.
*An additional, temporary +100% recruitment speed boost when an enemy stronghold is reduced by one or more levels.


At reducere niveauet på en fjendtlig højborg vil belønne stammen med:
*Gratis mønter til alle stammemedlemmer. Mængden af mønter afhænger af mængden af landsbyer som fjende stammen har og niveauet på højborgen som blev angrebet.
*En yderligere, midlertidig +100% rekrutterings hastigheds boost, når en fjendtlig højborg bliver reduceret med en eller flere niveauer.


= Attacking a Stronghold =
= Angrib en Højborg =
Attacks on stronghold work mostly like attacks on normal villages but there are three important differences:
Angreb på Højborge virker næsten lige som angreb på normale landsbyer, men der er tre vigtige forskelle:
*When attacking a stronghold only the walls and HQ can be targeted by siege equipment.  
*Når man angriber en højborg, så kan kun murene og HQ blive mål for belejringsvåben.  
*Strongholds can only be destroyed (see below), '''not''' conquered. When a stronghold reaches level 0 it becomes a construction site again. If the resources to build it up again are not provided in time it will be removed from the map.
*Højborge kan kun blive ødelagt (se nedenfor), '''ikke''' erobret. Når en højborg rammer niveau 0, så bliver den en byggeplads igen. Hvis ressourcerne til at genopbygge den ikke gives i tide, så vil den blive fjernet fra kortet.
*Strongholds use a new system called "Valor".
*Højborge bruger et nyt system kaldet "Tapperhed".




'''Valor'''  
'''Tapperhed'''  


Attacks from or to a stronghold use valor, which works similar to the "morale" system, even if the world configuration does not use this settingThe Valor calculation affects the attacker's strength and is calculated when a command is sent from or to a stronghold. It is calculated based on the tribe/player points. Leaving or joining a tribe does '''not''' have an affect on Valor. The impact of Valor has a minimum value of 20% and a maximum value of 150%.
Angreb fra eller til en højborg bruger tapperhed, som virker på en sammenlignelig måde til "moral" systemet, selv hvis verdens indstillingerne ikke bruger denne indstillingTapperheds kalkulationen påvirker angriberens styrke og bliver kalkuleret, når en kommando bliver sendt fra eller til en højborg. Den beregnes baseret på stammens/spillerens point. At forlade eller gå med i en stamme påvirker '''ikke''' tapperheds effekten. Påvirkningen af tapperhed har en minimumsværdi på 20% og en maksimums værdi på 150%.




'''Repairing Walls'''  
'''Reparere mure'''  


A stronghold's wall work just like the walls in any other village, but dukes and barons can only repair, not construct them. Walls can only be repaired up to the max level of the current stronghold level.
En højborgs mure virker ligesom mure i enhver anden landsby, men grever og baroner kan kun reparere dem, ikke bygge dem. Murene kan kun blive repareret op til det maksimale niveau for det nuværende højborgs niveau.




'''Reducing the Stronghold Level'''  
'''Reducering af højborgs niveauet'''  


Attacking the HQ can lead to the stronghold level being reduced as they are directly connected. To determine the stronghold level the HQ has to be exactly the value for this level (rounded down). For example: If a stronghold level 8 (HQ level 24) is attacked and the HQ level is reduced to level 23, the stronghold level will be reduced to 7 and therefore the HQ level to 21. Thus the HQ can be reduced by 3 levels per attack but the stronghold level only by 1.
Angreb på HQ kan føre til at højborgs niveauet bliver reduceret, da de hænger sammen direkte. For at afgøre højborgs niveauet, så skal HQ niveauet være nøjagtig niveauet for dette niveau (rundet ned). For eksembel: Hvis en højborg niveau 8 (HQ niveau 24) bliver angrebet og HQ niveauet bliver reduceret til niveau 23, så vil højborgs niveauet blive reduceret til 7 og derfor HQ niveauet til niveau 21. Derfor kan HQ blive reduceret med 3 niveauer per angreb, men Højborgs niveauet kun med 1.

Nuværende version fra 1. mar. 2019, 17:46

Stronghold Artwork

Højborgene er en spilfunktion introduceret i marts 2019, som giver stammerne muligheden for at opbygge en delt højborg, som giver adskillige fordele. Vigtigst af alle muligheden for at sende endnu større angreb. Opbygningen af højborge er en dyr enterprise og kræver at hele stammen bidrager med ressourcer. Imens alle stammemedlemmer kan bidrage til højborgen, så kan kun baronerne og greverne administrere den. At angribe og endda ødelægge en højborg vil give belønninger til den angribende stamme.


Byg en Højborg

Grever kan bruge Højborgs vinduet til at opsætte byggepladsen på et græsfelt. Byggepladsen etableres med det samme og bliver synlig på kortet. På dette stadie har højborgen ingen funktion, men den har brug for ressourcer. Alle stammemedlemmer kan sende ressourcer fra deres landsbyer til højborgen for at hjælpe med at bygge den. Ressourcer kan kun sendes til højborgen, men ikke sendes tilbage fra den.

Hvis de nødvendige ressourcer ikke leveres i tide, så vil byggepladsen forsvinde fra kortet og alle sendte ressourcer er tabt. Tiden som byggepladsen har brug for at blive færdiggjort indenfor er 72 timer på en verden med en hastighed på "1" (36 timer på en verden med en hastighed på "2" ). Alle angreb der ankommer til en byggeplads vil automatisk blive lavet om til et besøg og vende tilbage til landsbyen, hvor angrebet kom fra.

Opgradering af en højborg

Når en højborg har nået niveau 1, så er den klar til at blive brugt. Men for at gøre den endnu stærkere, kan den opgraderes ialt 10 niveauer. Disse opgraderinger kræver ressourcer (ligesom at bygge højborgen), men disse opgraderinger kan gøres til enhver tid og behøver ikke at blive færdiggjort indenfor en bestemt tidsramme. Når en opgradering er færdig vil alle bygninger i højborgen blive sat til de nye niveauer (se herunder). Det samme er gældende, hvis højborgens niveau reduceres. Opgraderings/bygge prisen for hvert nyt niveau hænger sammen med mængden af landsbyer, som stammen ejer.

Bygningerne i en højborg afhænger af højborgens niveau. Undtagen muren og hovedkvarteret kan de ikke skades og kun muren kan repareres. Højborge har altid en "første kirke", selv når kirker er slået fra på verdenen. Men denne kirke har ingen radius og gælder kun for højborgen selv.

Højborgs bygninger
Icon Niveau HQ Mur Kaserne Stald Værksted Forsamlingsplads Smed Kirke
Højborgs byggeplads 0 1 0 0 0 0 1 0 0
Højborgs niveau 1+2 1 3 2 2 2 1 15 1
2 6 4 4 4 2


Højborgs niveau 3+4 3 9 6 6 6 3


4 12 8 8 8 4


Højborgs niveau 5+6 5 15 10 10 10 5


6 18 12 12 12 7


Højborgs niveau 7+8 7 21 14 14 14 9


8 24 16 18 16 11


Højborgs niveau 9+10 9 27 18 22 18 13


10 30 20 25 20 15


Højborgs fordele

Højborge har følgende permanente fordele:

  • Betydeligt mere farmplads end normale landsbyer.
  • Meget større lager kapacitet. Disse ressourcer kan potentielt blive plyndret, hvis verdens indstillingerne tillader det.
  • En 100% boost til enheds rekrutterings tider, sammenlignet med normale landsbyer.
  • Hvert højborgs niveau øger varigheden af stammeegenskaber med 10%, op til i alt 100%.

At reducere niveauet på en fjendtlig højborg vil belønne stammen med:

  • Gratis mønter til alle stammemedlemmer. Mængden af mønter afhænger af mængden af landsbyer som fjende stammen har og niveauet på højborgen som blev angrebet.
  • En yderligere, midlertidig +100% rekrutterings hastigheds boost, når en fjendtlig højborg bliver reduceret med en eller flere niveauer.

Angrib en Højborg

Angreb på Højborge virker næsten lige som angreb på normale landsbyer, men der er tre vigtige forskelle:

  • Når man angriber en højborg, så kan kun murene og HQ blive mål for belejringsvåben.
  • Højborge kan kun blive ødelagt (se nedenfor), ikke erobret. Når en højborg rammer niveau 0, så bliver den en byggeplads igen. Hvis ressourcerne til at genopbygge den ikke gives i tide, så vil den blive fjernet fra kortet.
  • Højborge bruger et nyt system kaldet "Tapperhed".


Tapperhed

Angreb fra eller til en højborg bruger tapperhed, som virker på en sammenlignelig måde til "moral" systemet, selv hvis verdens indstillingerne ikke bruger denne indstilling. Tapperheds kalkulationen påvirker angriberens styrke og bliver kalkuleret, når en kommando bliver sendt fra eller til en højborg. Den beregnes baseret på stammens/spillerens point. At forlade eller gå med i en stamme påvirker ikke tapperheds effekten. Påvirkningen af tapperhed har en minimumsværdi på 20% og en maksimums værdi på 150%.


Reparere mure

En højborgs mure virker ligesom mure i enhver anden landsby, men grever og baroner kan kun reparere dem, ikke bygge dem. Murene kan kun blive repareret op til det maksimale niveau for det nuværende højborgs niveau.


Reducering af højborgs niveauet

Angreb på HQ kan føre til at højborgs niveauet bliver reduceret, da de hænger sammen direkte. For at afgøre højborgs niveauet, så skal HQ niveauet være nøjagtig niveauet for dette niveau (rundet ned). For eksembel: Hvis en højborg niveau 8 (HQ niveau 24) bliver angrebet og HQ niveauet bliver reduceret til niveau 23, så vil højborgs niveauet blive reduceret til 7 og derfor HQ niveauet til niveau 21. Derfor kan HQ blive reduceret med 3 niveauer per angreb, men Højborgs niveauet kun med 1.