Højborg: Forskelle mellem versioner
Foaly (diskussion | bidrag) No edit summary |
Foaly (diskussion | bidrag) |
||
(4 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke) | |||
Linje 3: | Linje 3: | ||
= | = Byg en Højborg = | ||
Grever kan bruge Højborgs vinduet til at opsætte byggepladsen på et græsfelt. Byggepladsen etableres med det samme og bliver synlig på kortet. På dette stadie har højborgen ingen funktion, men den har brug for ressourcer. Alle stammemedlemmer kan sende ressourcer fra deres landsbyer til højborgen for at hjælpe med at bygge den. Ressourcer kan kun sendes til højborgen, men '''ikke''' sendes tilbage fra den. | |||
Hvis de nødvendige ressourcer ikke leveres i tide, så vil byggepladsen forsvinde fra kortet og alle sendte ressourcer er tabt. Tiden som byggepladsen har brug for at blive færdiggjort indenfor er 72 timer på en verden med en hastighed på "1" (36 timer på en verden med en hastighed på "2" ). Alle angreb der ankommer til en byggeplads vil automatisk blive lavet om til et besøg og vende tilbage til landsbyen, hvor angrebet kom fra. | |||
= Opgradering af en højborg = | |||
Når en højborg har nået niveau 1, så er den klar til at blive brugt. Men for at gøre den endnu stærkere, kan den opgraderes ialt 10 niveauer. Disse opgraderinger kræver ressourcer (ligesom at bygge højborgen), men disse opgraderinger kan gøres til enhver tid og behøver ikke at blive færdiggjort indenfor en bestemt tidsramme. Når en opgradering er færdig vil alle bygninger i højborgen blive sat til de nye niveauer (se herunder). Det samme er gældende, hvis højborgens niveau reduceres. Opgraderings/bygge prisen for hvert nyt niveau hænger sammen med mængden af landsbyer, som stammen ejer. | |||
Bygningerne i en højborg afhænger af højborgens niveau. Undtagen muren og hovedkvarteret kan de ikke skades og kun muren kan repareres. Højborge har altid en "første kirke", selv når kirker er slået fra på verdenen. Men denne kirke har ingen radius og gælder kun for højborgen selv. | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!colspan="10"|''' | !colspan="10"|'''Højborgs bygninger''' | ||
|- | |- | ||
!colspan="1"|'''Icon''' | !colspan="1"|'''Icon''' | ||
|''' | |'''Niveau''' | ||
|'''HQ''' | |'''HQ''' | ||
|''' | |'''Mur''' | ||
|''' | |'''Kaserne''' | ||
|''' | |'''Stald''' | ||
|''' | |'''Værksted''' | ||
|''' | |'''Forsamlingsplads''' | ||
|''' | |'''Smed''' | ||
|''' | |'''Kirke''' | ||
|- | |- | ||
|[[File:Stronghold_0.png|link=|120x86px| | |[[File:Stronghold_0.png|link=|120x86px|Højborgs byggeplads]] | ||
|0 | |0 | ||
|1 | |1 | ||
Linje 41: | Linje 40: | ||
|0 | |0 | ||
|- | |- | ||
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_1.png|link=|120x86px| | |rowspan="2"|[[File:Stronghold_1.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 1+2]] | ||
|1 | |1 | ||
|3 | |3 | ||
Linje 62: | Linje 61: | ||
|- | |- | ||
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_3.png|link=|120x86px| | |rowspan="2"|[[File:Stronghold_3.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 3+4]] | ||
|3 | |3 | ||
|9 | |9 | ||
Linje 83: | Linje 82: | ||
|- | |- | ||
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_5.png|link=|120x86px| | |rowspan="2"|[[File:Stronghold_5.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 5+6]] | ||
|5 | |5 | ||
|15 | |15 | ||
Linje 104: | Linje 103: | ||
|- | |- | ||
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_7.png|link=|120x86px| | |rowspan="2"|[[File:Stronghold_7.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 7+8]] | ||
|7 | |7 | ||
|21 | |21 | ||
Linje 125: | Linje 124: | ||
|- | |- | ||
|rowspan="2"|[[File:Stronghold_9.png|link=|120x86px| | |rowspan="2"|[[File:Stronghold_9.png|link=|120x86px|Højborgs niveau 9+10]] | ||
|9 | |9 | ||
|27 | |27 | ||
Linje 148: | Linje 147: | ||
|} | |} | ||
= Højborgs fordele = | |||
Højborge har følgende permanente fordele: | |||
*Betydeligt mere farmplads end normale landsbyer. | |||
*Meget større lager kapacitet. Disse ressourcer kan potentielt blive plyndret, hvis verdens indstillingerne tillader det. | |||
* | *En 100% boost til enheds rekrutterings tider, sammenlignet med normale landsbyer. | ||
* | *Hvert højborgs niveau øger varigheden af stammeegenskaber med 10%, op til i alt 100%. | ||
* | |||
* | |||
At reducere niveauet på en fjendtlig højborg vil belønne stammen med: | |||
*Gratis mønter til alle stammemedlemmer. Mængden af mønter afhænger af mængden af landsbyer som fjende stammen har og niveauet på højborgen som blev angrebet. | |||
*En yderligere, midlertidig +100% rekrutterings hastigheds boost, når en fjendtlig højborg bliver reduceret med en eller flere niveauer. | |||
= | = Angrib en Højborg = | ||
Angreb på Højborge virker næsten lige som angreb på normale landsbyer, men der er tre vigtige forskelle: | |||
* | *Når man angriber en højborg, så kan kun murene og HQ blive mål for belejringsvåben. | ||
* | *Højborge kan kun blive ødelagt (se nedenfor), '''ikke''' erobret. Når en højborg rammer niveau 0, så bliver den en byggeplads igen. Hvis ressourcerne til at genopbygge den ikke gives i tide, så vil den blive fjernet fra kortet. | ||
* | *Højborge bruger et nyt system kaldet "Tapperhed". | ||
''' | '''Tapperhed''' | ||
Angreb fra eller til en højborg bruger tapperhed, som virker på en sammenlignelig måde til "moral" systemet, selv hvis verdens indstillingerne ikke bruger denne indstilling. Tapperheds kalkulationen påvirker angriberens styrke og bliver kalkuleret, når en kommando bliver sendt fra eller til en højborg. Den beregnes baseret på stammens/spillerens point. At forlade eller gå med i en stamme påvirker '''ikke''' tapperheds effekten. Påvirkningen af tapperhed har en minimumsværdi på 20% og en maksimums værdi på 150%. | |||
''' | '''Reparere mure''' | ||
En højborgs mure virker ligesom mure i enhver anden landsby, men grever og baroner kan kun reparere dem, ikke bygge dem. Murene kan kun blive repareret op til det maksimale niveau for det nuværende højborgs niveau. | |||
''' | '''Reducering af højborgs niveauet''' | ||
Angreb på HQ kan føre til at højborgs niveauet bliver reduceret, da de hænger sammen direkte. For at afgøre højborgs niveauet, så skal HQ niveauet være nøjagtig niveauet for dette niveau (rundet ned). For eksembel: Hvis en højborg niveau 8 (HQ niveau 24) bliver angrebet og HQ niveauet bliver reduceret til niveau 23, så vil højborgs niveauet blive reduceret til 7 og derfor HQ niveauet til niveau 21. Derfor kan HQ blive reduceret med 3 niveauer per angreb, men Højborgs niveauet kun med 1. |
Nuværende version fra 1. mar. 2019, 17:46
Højborgene er en spilfunktion introduceret i marts 2019, som giver stammerne muligheden for at opbygge en delt højborg, som giver adskillige fordele. Vigtigst af alle muligheden for at sende endnu større angreb. Opbygningen af højborge er en dyr enterprise og kræver at hele stammen bidrager med ressourcer. Imens alle stammemedlemmer kan bidrage til højborgen, så kan kun baronerne og greverne administrere den. At angribe og endda ødelægge en højborg vil give belønninger til den angribende stamme.
Byg en Højborg
Grever kan bruge Højborgs vinduet til at opsætte byggepladsen på et græsfelt. Byggepladsen etableres med det samme og bliver synlig på kortet. På dette stadie har højborgen ingen funktion, men den har brug for ressourcer. Alle stammemedlemmer kan sende ressourcer fra deres landsbyer til højborgen for at hjælpe med at bygge den. Ressourcer kan kun sendes til højborgen, men ikke sendes tilbage fra den.
Hvis de nødvendige ressourcer ikke leveres i tide, så vil byggepladsen forsvinde fra kortet og alle sendte ressourcer er tabt. Tiden som byggepladsen har brug for at blive færdiggjort indenfor er 72 timer på en verden med en hastighed på "1" (36 timer på en verden med en hastighed på "2" ). Alle angreb der ankommer til en byggeplads vil automatisk blive lavet om til et besøg og vende tilbage til landsbyen, hvor angrebet kom fra.
Opgradering af en højborg
Når en højborg har nået niveau 1, så er den klar til at blive brugt. Men for at gøre den endnu stærkere, kan den opgraderes ialt 10 niveauer. Disse opgraderinger kræver ressourcer (ligesom at bygge højborgen), men disse opgraderinger kan gøres til enhver tid og behøver ikke at blive færdiggjort indenfor en bestemt tidsramme. Når en opgradering er færdig vil alle bygninger i højborgen blive sat til de nye niveauer (se herunder). Det samme er gældende, hvis højborgens niveau reduceres. Opgraderings/bygge prisen for hvert nyt niveau hænger sammen med mængden af landsbyer, som stammen ejer.
Bygningerne i en højborg afhænger af højborgens niveau. Undtagen muren og hovedkvarteret kan de ikke skades og kun muren kan repareres. Højborge har altid en "første kirke", selv når kirker er slået fra på verdenen. Men denne kirke har ingen radius og gælder kun for højborgen selv.
Højborgs bygninger | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Icon | Niveau | HQ | Mur | Kaserne | Stald | Værksted | Forsamlingsplads | Smed | Kirke |
0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | |
1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 15 | 1 | ||
2 | 6 | 4 | 4 | 4 | 2
| ||||
3 | 9 | 6 | 6 | 6 | 3
| ||||
4 | 12 | 8 | 8 | 8 | 4
| ||||
5 | 15 | 10 | 10 | 10 | 5
| ||||
6 | 18 | 12 | 12 | 12 | 7
| ||||
7 | 21 | 14 | 14 | 14 | 9
| ||||
8 | 24 | 16 | 18 | 16 | 11
| ||||
9 | 27 | 18 | 22 | 18 | 13
| ||||
10 | 30 | 20 | 25 | 20 | 15
|
Højborgs fordele
Højborge har følgende permanente fordele:
- Betydeligt mere farmplads end normale landsbyer.
- Meget større lager kapacitet. Disse ressourcer kan potentielt blive plyndret, hvis verdens indstillingerne tillader det.
- En 100% boost til enheds rekrutterings tider, sammenlignet med normale landsbyer.
- Hvert højborgs niveau øger varigheden af stammeegenskaber med 10%, op til i alt 100%.
At reducere niveauet på en fjendtlig højborg vil belønne stammen med:
- Gratis mønter til alle stammemedlemmer. Mængden af mønter afhænger af mængden af landsbyer som fjende stammen har og niveauet på højborgen som blev angrebet.
- En yderligere, midlertidig +100% rekrutterings hastigheds boost, når en fjendtlig højborg bliver reduceret med en eller flere niveauer.
Angrib en Højborg
Angreb på Højborge virker næsten lige som angreb på normale landsbyer, men der er tre vigtige forskelle:
- Når man angriber en højborg, så kan kun murene og HQ blive mål for belejringsvåben.
- Højborge kan kun blive ødelagt (se nedenfor), ikke erobret. Når en højborg rammer niveau 0, så bliver den en byggeplads igen. Hvis ressourcerne til at genopbygge den ikke gives i tide, så vil den blive fjernet fra kortet.
- Højborge bruger et nyt system kaldet "Tapperhed".
Tapperhed
Angreb fra eller til en højborg bruger tapperhed, som virker på en sammenlignelig måde til "moral" systemet, selv hvis verdens indstillingerne ikke bruger denne indstilling. Tapperheds kalkulationen påvirker angriberens styrke og bliver kalkuleret, når en kommando bliver sendt fra eller til en højborg. Den beregnes baseret på stammens/spillerens point. At forlade eller gå med i en stamme påvirker ikke tapperheds effekten. Påvirkningen af tapperhed har en minimumsværdi på 20% og en maksimums værdi på 150%.
Reparere mure
En højborgs mure virker ligesom mure i enhver anden landsby, men grever og baroner kan kun reparere dem, ikke bygge dem. Murene kan kun blive repareret op til det maksimale niveau for det nuværende højborgs niveau.
Reducering af højborgs niveauet
Angreb på HQ kan føre til at højborgs niveauet bliver reduceret, da de hænger sammen direkte. For at afgøre højborgs niveauet, så skal HQ niveauet være nøjagtig niveauet for dette niveau (rundet ned). For eksembel: Hvis en højborg niveau 8 (HQ niveau 24) bliver angrebet og HQ niveauet bliver reduceret til niveau 23, så vil højborgs niveauet blive reduceret til 7 og derfor HQ niveauet til niveau 21. Derfor kan HQ blive reduceret med 3 niveauer per angreb, men Højborgs niveauet kun med 1.